درست از زمانيكه شركت مخابرات ايران شروع به راه اندازي سيستم همراه
كرد يعني همان اپراتور اول، براي افراد دست اندركار نام
هواوييبا
تلفظ هاي مختلف نامي آشنا شد و همكاري اين دو شركت بارها دچار افت و
خيز هايي شد بخصوص از زمانيكه ايرانسل بعنوان يك رقيب جدي وارد صحنه پر
سود سرمايه گذاري مخابرات همراه شد، اما هنوز همكاري
هواويي بعنوان يك
شركت با تجارب و توانمندي هاي فراوان و بسيـار ارزان براي مخابرات
ايران غير قابل اغماض است
بخصوص زمانيكه راه اندازي اپراتور سوم با
بالاترين سرمايه گذاري با هاووي به انجام رسيد، زمزمه ها و
وسوسه هاي اپراتور چهارم در محافل آي تي زودتر از آنچه پيش بيني ميشد
راه پيدا كرده و قطعا نام و امضاء
هواويي را لاقل اينبار بايد با
قلم طلايي بر روي قراردادهاي ميلياردي مشاهده كرد!
نوشته ذيل براي آشنايي بيشتر شما با شركت
هواويي است:
براي كسانيكه در زمينه آي تي و مخابرات فعاليت دارند وقتي براي اولين بار با نام و
نشان
هواويي برميخورند يك شركت امريكائي در نظرشان تداعي ميشود چراكه واژه
Huawei
كم شباهت با Hawaii يعني همان ايالت پنجاهم امريكا كه آتشفشان
هاي آن بسيار مشهور و زبانزد بوده نيست و بخصوص كه نشان آن هم بي شباهت به تاج
سرخپوستان امريكايي نيست!!
به همين خاطر بسياري آنرا هاوايي تلفظ ميكنند و چنانكه با عنوان مودم هاوايي و يا
شركت هاوايي در گوگل جستجو ميكنيم به همين شركت و محصولات آن روبرو ميشويم!
تلفظ
دقيق آن در واقع هو-وو-آ- وي ميباشد كه قطعا بخاطر شباهت آن با هاوايي انتخاب شده
است چرا كه اين شركت از همان ابتدا علي رغم اينكه چيني بوده ولي برخلاف هم مسلكي
هاي كمونيست خود داعيه جهان وطني داشته و اولين تير خود را در دره سيليكون يعني
كاليفرنيا پرتاب كرد و پرچم سرخش را بر فراز بريتانياي كبير و در شركت مخابرات
برتيش تله كام ميبينيم!
بد نيست كه بدانيم مدير اين شركت مهاجم يكي از مقامات برجسته ارتش آزاديبخش چين
كمونيست يعني آقايRen
Zhengfei ميباشد (لطفا اينبار نخواهيد آنرا دقيق
و بفارسي تلفظ كنم!!)
جنگ آي تي
زمانيكه ژاپن در جنگ دوم جهاني فقط بكمك دو تا بمب مرگبار دستانش را بالا
برد و تسليم را پذيرفت با خودش عهد كرد كه جنگ را بگونه ديگر خواهد برد بدون اينكه
زحمت انهدام سرزمين دشمن را متحمل شود و از آن وقت شروع كرد به كار سخت و پيگير
توسعه اقتصادي البته در ابتداي امر با كپي برداري از محصولات موفق در همه كشور ها
حتي از ايران! (تعجب نكنيد نام محصول كپي شده و شركت آنرا دقيقا بخاطر دارم) و
كشوري كه تنها محصولش برنجي بود كفاف شكم گرسنه مردم خود را نميداد به آنجا رسيد كه
سال 71 (خودمان) در يكي از مقالات تحليلي نيورك تايمز به اين نتيجه رسيدند كه ما
اكنون از نظر اقتصادي درواقع و در عمل مستعمره ژاپن هستيم و چنانكه سرمايه داران
ژاپني اخم كنند و سرمايه هايشان را از سيستم مالي ما بيرون ببرند حتي آه نداريم كه
با ناله سودا كنيم!
يادم مي آيد درست آن زمان چين قانوني را تصو.يب كرد كه منبعد هيچ شركت چيني حق
ندارد جنس بنجل توليد كند وگرنه دكانش توسط ارتش آزاديبخش، سرخ و كباب خواهد شد! در
آن زمان اجناس مفت و بنجل چيني مثل ويروس ايدز بجان مردمي افتاده بود كه توان خريد
مالي تازه اي پيدا كرده بودند.
اما اين سياست اقتصادي جديد چين كمونيست تازه رفرميستي (البته نه به سبك ماركس و
لنين و مائو) خيلي بهتر از پيشنهاد مائو بود كه بشوروي داد تا يك شبه شر امريكا را
با چند بمب اتمي براي ابد كم كنند و گستره واژه امپرياليسم را از سرزمين امريكا به
داخل كتابهاي مرجع منتقل كنند. چرا كه اينبار نه تسخير امريكا بلكه تسخير جهان بروش
رقيب و دشمن سالخورده اش يعني ژاپني ها بود. با شعار اژدهاي قديمي چيني و آن اينكه:
"جنگ موفق جنگي است كه فقط زمامداران دشمن نابود شوند و نه
سرمايه ها و صنايع دشمن!"
بنابراين شركت
هواويي در سال 1988تاسيس شد تا با اين ايده بجنگ با غرب برود
چراكه اگر شركت هاي چيني بخواهند در امر سرمايه داري موفق شود چه نيازي به انداختن
تور در سرزمين هاي دور دارند؟ چين با جمعيت يك ميليارد و سيصد مليوني بهشتي رويايي
براي بازار مصرف هر توليد كننده اي است حتي اگر اين توليدكننده مونگل ترين و بنجل
ترين باشد.
بعد از خوندن اين همه مقدمه چيني ها، زمينه ها و ميزان فعاليت هاي اقتصادي اين
شركت چيني را از زبان يك محقق ايراني بخوانيم:
●
هواوي و زيمنس در زمينه فناوري شبكه قرارداد
همكاري امضا كردند،
● بانك مركزي الجزاير قرارداد
هواوي با شركت مخابرات
اين كشور را تضمين كرد،
●
هواوي به كشور تونس براي برقراري اولين ارتباط
مبتني بر فناوري
WCDMAكمك ميكند،
● روترهاي جديد
هواوي توسط
بريتيش
تلهكوم با موفقيت
آزمايش شد،
●
هواوي در ماه مارس ۲۰۰۳ اعلام كرد كه موفق به كابل
كشي ۳۰۰۰ كيلومتري فيبر نوري براي يك شركت مخابراتي فرانسوي به نام
LDCom كه در زمينه خطوط تلفن ثابت فعاليت ميكند، شدهاست.
● قبلا
هواوي طي قراردادي، بين ۲۰ شهر آلمان خطوط
فيبر نوري را برپا كرده بود.
● شركتهاي مخابراتي چيني به همراه
هواوي نمايشگاه
ارائه توانمنديهاي خود را در صوفيه (بلغارستان) برپا كردند.
● و ...
مشتريان بزرگ
هواوي كدام شركتها
هستند؟
● شركت مخابرات كشور امارات متحده عربي (اتصالات)،
● شركت اتصالات سعودي (عربستان)،
● مخابرات مصر،
● چاينا موبايل، چاينا تلهكوم و چاينا يونيكام (سه
شركت بزرگ مخابراتي در چين)،
● شركت مخابرات تايوان (ساندي)،
● تلهكوم برزيل
● و حتي اوراسكام كه يكي از غولهاي مخابراتي در
خاورميانه است
● و اخيرا در تبليغات تلويزيونياش در شبكه سيانان
ميگويد : و اينك تلفن همراه در عراق! گويا دامنه امپراتوري چيني
هواوي تا زيرساختهاي
كشور جنگزده عراق هم كشيده شده است.
هواوي در ميان آمار
بجاي نمايش خطي و غير خطي اعداد و ارقام، به ميزان رشد اين شركت فقط در بين 4
سال بطور ساده ميپردازيم:
آمار سال |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
|
تعداد سفارشات |
2658 |
۳۰۸۳ |
۲۷۰۰ |
۳۸۳۰ |
مورد |
درامد خالص |
345 |
۲۵۸ |
۱۰۸ |
۳۷۰ |
ميليون دلار |
گردش مالي حاصل از اموراجرايي |
255 |
۲۰۴ |
۳۱۱ |
۳۶۵ |
ميليون دلار |
هزينه تحقيق و توسعه |
179 |
۳۴۲ |
۳۶۳ |
۳۸۵ |
ميليون دلار |
بازگشت حاصل از سرمايه خالص |
42 درصد |
۲۰درصد |
۹درصد |
۲۳درصد |
|
يك تحليل از داده هاي فوق نشان ميدهد كه
هواوي از سال 2001 تمايل به سرمايه
گذاري سنگيني در امر تحقيق و توسعه بخرج داده و اين سياست را بعنوان كليد موفقيت
خود در نظر داشته تا آنجا كه چنانكه در بررسي آمار ميبينيم اگر چه سال 2003 سال بدي
براي
هواوي بوده كه كمترين بازگشت سرمايه را براي او درپي داشته اما همچنان سرمايه
گذاري خود را براي تحقيق و توسعه نسبت به سال قبل افزايش خطي داده كه البته تاثير
اين سياست در كوتاه مدت كاهش ميزان بازگشت سرمايه ميباشد.
آنطور كه
هواوي در سايتش ادعا ميكند، سال ۲۰۰۳ حجم قراردادهاي اين شركت به رقم قابلتامل
۸/۳ ميليارد دلار رسيده بود كه نسبت به سال پيش از آن ۴۲ درصد رشد داشته و بالغ بر
يك ميليارد دلار از اين رقم، يعني حدود ۲۷ درصد از اين قراردادها مربوط به كشورهاي
خارجي بوده است. نكته جالب اينكه اگر ميزان قراردادهاي خارجي
هواوي را در همين
سال با سال پيش از آن مقايسه كنيم، معلوم ميشود كه درآمدهاي برونمرزي
هواوي حدود
۹۰ درصد رشد داشته است و اين به معني آن است كه
هواوي در سال ۲۰۰۳ به عنوان يك
چهره خوشنام در سطح بينالمللي ظاهر شده است.
پيشبيني مديران
هواوي اين است كه فروش برونمرزي اين شركت در سال ميلادي جاري،
همين ميزان از رشد را از آن خود كرده و نزديك به ۲ ميليارد دلار خواهد رسيد. تكرار
جهش تقريباً صددرصدي فروش خارجي
هواوي پيام معنيداري براي كارشناسان اقتصادي دارد
و آن اينكه
هواوي همچون يك شركت مهاجم قصد تسخير سريع بازارهاي منطقه را دارد.
حضور ۸ دفتر مركزي بينالمللي و ۵۰ دفتر نمايندگي
هواوي در
كشورهاي مختلف جهان مويد اين فرضيه است.
يك نكته جالب ديگر در كسب وكار
هواوي، نحوه مهرهچيني مراكزبريتيش
تلهكومR&D اين شركت در
سراسر دنياست كه خبر از استراتژي بلندمدت اين شركت براي رويارويي با غولهاي صنعت
فناوري اطلاعات در كشورهاي صنعتي ميدهد. علاوه بر شانگهاي، پكن و چند شهر مهم چين،
مهمترين مراكز تحقيق و توسعه شركت
هواوي در دره سيليكون(كاليفرنيا)، ايالت تگزاس
(ديگر ايالت كليدي صنعت الكترونيك در آمريكا)، استكهلم (سوئد، از كشورهاي صدر جدول
در فهرست مشهور
E-Readinessموسسه
اكونوميست لندن)، شهر بنگلور هند (شهر مهم صنعت
آيتي در هند) و مسكو (پايتخت روسيه، يكي ديگر از پهناورترين كشورهاي جهان) قرار
دارند.
محصولات و
خدمات هواوي
هواوي يك شركت توليدكننده تجهيزات مخابراتي و ارتباطي است كه تقريبا در
تمام زمينههاي مرتبط فعاليت ميكند و خدماتي دارد. گرايش عمده
هواوي به سمت ادوات
و سيستمهاي شبكه همراه خصوصاً فناوري
CDMA و
WCDMA است. اين شركت در واقع يكي از
بازيگران فعال حوزه 3G (نسل سوم تلفنهاي همراه) محسوب
ميشود.
هواوي همچنين در عرصه ساخت سوئيچهاي فناوري باند پهن (xDSL)
و سيستمهاي دسترسي به اينترنت پرسرعت نيز فعال است. ساير تجهيزات شبكههاي ديتا
مانند سوئيچهاي
ATM ، روتر و ادوات
VoIPجزو مجموعه محصولات
هواوي هستند.
فناوري(Wireless
Local Loop =WLL) و ديگر فناوريهاي ارتباطات بيسيم،
سيستمهاي ويدئو كنفرانس، شبكههاي نوري و نيز سيستمهاي موسوم به
Call
Center
(مراكز تلفني) از ديگر زمينههاي فعاليت اين شركت است.
بسياري از محصولات
هواوي متكي بر تراشههاي اختصاصي
ASIC
يا (Application Specific Integrated Circuits) ساخت همين شركت هستند و
هواوي بخش
زيادي از درآمدهاي خود را صرف تحقيق و توسعه همين تراشهها و محصولات مبتني بر
آنها ميكند به گونهاي كه بر اساس ادعاي مديران
هواوي، نزديك به نيمي از
كارمندان شركت، به نوعي درگير فعاليتهاي
R&Dهستند. اختصاص ده درصد از درآمدهاي شركت به فعاليتهاي
تحقيقاتي و پژوهشي نشان ميدهد كه رهبران
هواوي بسيار مايلند اين شركت از نظر فني
روي پاي خود بايستد.
شراكت
هواوي با 3COM
با وجودي كه تا همين چند سال پيش، ميزان گردش مالي
هواوي و ارزش بازار آن در حدي
نبود كه بتوان آن را يك رقيب مطرح براي شركتي مثل سيسكو درنظرگرفت، اما اتحاد
استراتژيك سه كام و
هواوي معادلات بازار را تا حدود زيادي تغيير داد. سه كام به
عنوان يك مارك خوشنام و شناخته شده و يك شركت مهم در دره سيليكون (منطقه سانتا
كلارا) با داشتن يك بازار وسيع و شبكه گسترده توزيع كنندگان، همان حلقه مفقودهاي
بود كه
هواوي جهانوطن و جاهطلب براي گستراندن تور خود در سراسر كره زمين كم
داشت! در اين شراكت گونهاي از تقسيم كار ميان اين دو صورت گرفته است.
هواوي
عمدتاً مواد اوليه لازم براي اين كسبوكار بينالمللي را فراهم ميسازد: سوئيچها،
روترها، انواع تجهيزات و ادوات شبكهاي، تيم مهندسين، پرسنل فروش و ديگر منابع
بازاريابي را
هواوي تأمين ميكند. در مقابل سه كام از نام و مارك و شبكه فروش خود
براي فروختن اين محصولات بهره ميگيرد. دو طرف توافق كردهاند كه سه كام در تمام
بازارها به استثناي ژاپن و چين كه حوزه اقتدار سنتي
هواوي محسوب ميشود، محصولات
هواوي را با مارك خود سه كام بفروشد. در ژاپن و چين،
هواوي علاوه بر اينكه مجاز
است محصولات قبلي خود را با همان مارك
هواوي بفروشد، ميتواند تحت مارك مشترك
Huawei-3COM يا 3COM-Huawei نيز
به بازاريابي محصولات بپردازد. سهم
هواوي از اين مشاركت۵۱ درصد و سه كام ۴۹ درصد
است.
داستان تكراري كپي برداري و
انكار و اصرار و لفاظي هاي عجيب و غريب
چشم بادامي هاي چيني
در دنياي تجارت و توليد بسياري هستند كه جان و مايه و
سرمايه بر سر راه گشايي و ابتكار و اختراع ميگذارند و عده اي از گرد راه
رسيده بي سلامي و سپاسي از سفره آماده جان ميگيرند و گوي سبقت پيش ميگيرند.
و در مورد اين گروه آنچه مايه تاسف است اينكه چنان ظاهر حق بجانب ميگيرند
كه كه فقط آه مظلوم ميتواند او را سر جايش بنشاند و نه دادگاه و نه هيچ خط
و نشان.
اما در جريان دعواي سيسكو با هواوي نيز اين ويروس سارس بود كه سر بزنگاه
انتقام سيسكو را از مدعي تازه وارد ناسپاس گرفت و چنان كرد كه كمتر كسي
جرات كرد به چين برود چه برسد به سر ميز مذاكره و مشاوره و عقد قرارداد با
هواوي!
دنباله مقاله از صفحه قبل
درگيري
حقوقي سيسكو و هواوي
ميتوان حدس زد كه پيشروي سريع
هواوي در بازار تجهيزات شبكهاي چه پيامدهايي ممكن
است داشته باشد. اگرچه دامنه كسب و كار
هواوي از نظر حجم سرمايهاي كه تاكنون به
گردش درآورده است، به هيچ وجه قابل قياس با ارزش بازار شركتي به عظمت سيسكو نيست
ولي گستره جغرافيايي شبكه بازاريابي و فروش
هواوي به اندازه كافي بزرگ هست تا
شركتهايي مانند سيسكو را دچار نگراني كند. بنابراين عليرغم اينكه درآمد دو سه
ميليارد دلاري
هواوي حداكثر يك دهم درآمد سيسكو در سال ۲۰۰۳ بوده است، ولي برخورد
ميان اين دو اجتناب ناپذير به نظر ميرسيد والبته مطابق معمول دلايل منطقي و ظاهراً
محكمهپسندي هم براي اين برخورد وجود داشت. اين نوشتار بدوناينكه بخواهد قضاوتي
به نفع هيچكدام از طرفين دعوي داشته باشد، بر اين عقيده است كه شنيدن شرح ماجرا از
زبان هركدام از دو طرف ميتواند شنونده را متقاعد كند كه ديگري اصول يك رقابت سالم
و عادلانه را زير پا گذاشته و به حقوق طرف مقابلش تجاوز كرده است.
ماجرا
از آنجا شروع شد كه سيسكو از نماينده توزيع و فروش محصولات
هواوي در انگلستان،
يعني شركت
SPOT ، به دادگاه شكايت كرد و مدعي شد كه
هواوي به طور
غيرقانوني و غيرمجاز نرمافزار IOS سيسكو را كپي كرده، تعدادي از اختراعاتي كه به
نام سيسكو ثبت شده را بدون پرداختن حق امتياز آن، در محصولاتش بهكارگرفته و به طرز
آشكار و وقيحانهاي فناوري روترهاي سيسكو را كپي كرده و تحت عنوان فناوري خودش در
بازار به فروش رسانده است. سيسكو به اين دليل از
SPOT
شكايت كرده بود كه مانع از
توزيع محصولات
هواوي در انگلستان شود. سيسكو تا آنجا پيش رفت كه مدعي شد حتي
باگهاي نرمافزار و فناوري سيسكو به طرز ناشيانهاي در نرمافزارها و فناوري
تجهزات
هواوي كپي شده است و مهندسين اين شركت حتي به خود زحمتِ رفعِ اين باگها را
ندادهاند.
سيسكو همچنين ادعا كرده بود كه شركت
هواوي از كپي كردن دفترچه راهنماي محصولات
سيسكو و سبك و سياق طبقهبندي اطلاعات آن نيز نگذشته است! سيسكو بعداً از ديگر
شركتهاي وابسته به
هواوي از جمله
Huawei America و
FutureWeiدر
آمريكا شكايت كرد. متعاقب اين تحولات،
هواوي فروش آندسته از محصولات خود كه موضوع
شكايت سيسكو بود را در آمريكا و چند نقطه ديگر دنيا متوقف كرد و يك شركت ثالث به
نمايندگي از سوي دادگاهي در ايالت تگزاس به بررسي محصولات
هواوي و ميزان صحت ادعاي
سيسكو پرداخت.
به اين ترتيب
هواوي از سوي يكي از معتبرترين شركتهاي صنعت آيتي در دنيا به
دزدي (اين كلمه صريحاً در شكايت سيسكو آمده بود) متهم شد. اتهامي كه در يك دوره
زماني كوتاه به شدت اعتبار
هواوي را زير سوال برد. بحثهاي زيادي در محافل آيتي
در دنيا بهوجود آمد مبنيبراينكه آيا علت اصلي رشد سريع و جهشي
هواوي طي چند سال
گذشته، كپي كردن مخفيانه فناوري سيسكو نبوده است؟ از جهاتي ممكن است پاسخ اين سوال
مثبت باشد، زيرا اگر ادعاي مديران سيسكو مبني بر حضور باگهاي نرمافزار سيسكو در
كالبد محصولات
هواوي صحت داشته باشد، جاي ترديدي نميماند كه بههرحال گونهاي از
سرقت نرمافزار صورت گرفتهاست.
از سوي ديگر، با توجه به چيني بودن شركت
هواوي و هويت آمريكايي شركت سيسكو،
بحثهايي پيرامون انگيزههاي سياسي احتمالي پشت اين سرقت مطرح شد. به خصوص كه تمام
شركتهاي بزرگ چيني (شامل
هواوي) زير نظر مستقيم دولت مركزي چين فعاليت ميكنند و
تمام فعاليتهاي ريز و درشت آنها (حتي گاهي اوقات در حد مسائل عادي همچون امور
استخدامي و يا اخراج كاركنان) زير ذرهبين دولت چين قرار دارد و نميتوان باور كرد
كه اگر واقعاً سرقتي صورت گرفته باشد، اين اتفاق بدون اطلاع قبلي مقامات چيني رخ
داده باشد. از ديد برخي منتقدان در كشورهاي غربي هيچ بعيد نبوده كه مديران شركت
هواوي براساس يك طرح توطئه چيني، قصد داشتهاند كه با كپي كردن فناوري آمريكايي و
ربودن بازار از رقيبان غربي، گستره فعاليت شركتهاي متعلق به جبهه امپرياليسم را
محدود كنند يا به چالش بكشند. اصولاً نوعي بدبيني ميان طيفي از منتقدان غربي،
خصوصاً آمريكاييها نسبت به علل رشد سريع برخي از شركتهاي چيني وجود دارد. آنان
براين اعتقادند كه اين رشد سريع نميتواند بدون كپيبرداري گسترده از فناوريهاي
پيشرفته كشورهاي غربي امكانپذير باشد. زيرا سالها طول كشيده است كه دانشمندان و
صنعتگران توانستهاند كيفيت و توانمندي محصولات آيتي را به موقعيت كنوني برسانند و
چگونه ممكن است فناوران چيني اين ره صد ساله را يك شبه پيموده باشند؟ از سوي ديگر،
نظر مسوولان شركت
هواوي نيز در اين زمينه شنيدني است.
اولين واكنش شركت
SPOT
به اين شكايت كه در سايت اين شركت نيز آمده بود اين بود
كه:
"اميدواريم دليل اصلي اين شكايت، واهمه و بيم شركت سيسكو از
ناتواني در رقابت با
هواوي نباشد."
هواوي در بيانيه رسمي كه در واكنش به اين ماجرا منتشر كرده بود تاكيد كرده
بود كه:
"شاكي، درگير انبوهي از اطلاعات غلط و گمراه كننده است كه وي
را به يك برداشت ناصحيح از فعاليتها و كسبوكار
هواوي رسانده است."
اما در عين حال
هواوي مدعي شده بود كه:
"اين شكايت در ادامه استراتژي قبلي و مسبوق به سابقه سيسكو
براي درانحصار نگاه داشتن بازار روتر و ديگر ادوات شبكه است."
استدلال
هواوي اين بود كه:
"چون بازار محصولات و تجهيزات شبكه در حال حاضر زير سلطه
شركت سيسكو است، بازيگران جديد اين حوزه چارهاي ندارند جز اينكه محصولات و
فناوريهاي خود را طوري بسازند كه با فناوريها و محصولات سيسكو سازگار باشد و به
همين دليل گونهاي از شباهتها ميان محصولات و نرمافزارهاي رقبا و سيسكو اجتناب
ناپذير است."
هواوي ادامه داده بود:
"سيسكو به طور مستمر، چوب لاي چرخ شركتهايي ميگذارد كه
ميخواهند سازگاري ميان محصولات صنعت را از طريق پيادهسازي پروتكلهاي استاندارد
بينالمللي دنبال كنند."
"...و ديگر بازيگران اين عرصه را وادار مي كند تا به ناچار مبناي سازگاري
محصولات خود را با ديگر كالاهاي موجود در بازار، نه استانداردهاي بينالمللي بلكه
پيادهسازي خاص سيسكو از همين استانداردها قرار دهند و آنان را ناخواسته در مسيري
قرار ميدهد تا بعداً (مثلاً در چنين مواقعي) متهم به كپيبرداري غير مجاز از
فناوري سيسكو نمايد."
هواوي : بعنوان يك چهره بينالمللي
بروس
كلافلين (Bruce
Claflin) مدير شركت
3COM يك سال پيش در مصاحبه با مجله
Asian
Businessگفته بود:
"
هواوي به صورت آشكاري به سمت هرچه بيشتر بينالمللي شدن پيش ميرود."
هواوي اكنون با شركتهاي بزرگي همچون مايكروسافت، ماتسوشيتا و كوالكام (Qualcomm) و بسياري
شركتهاي ديگر همكاري ميكند. چندي پيش شركت زيمنس آلمان يك قرارداد مشاركت در
پروژههاي توسعه فناوري 3G (نسل سوم همراه) در چين با
هواوي امضا كرد. اين شركت با بهرهگيري از توان مهندسان كوشا و كمتوقعي كه ۵
برابر كمتر از همقطاران آمريكاييشان در دره سيليكون حقوق ميگيرند و استفاده از
بازار عظيم يك ميليارد و سيصد ميليون نفري چين كه براي به قدرت رساندن هر شركت معظم
چيني گنجينه اقتصادي فوقالعادهاي است ، محصولاتي توليد ميكند كه ۳۰ درصد
ارزانتر از محصولاتي هستند كه امثال سيسكو توليد ميكنند. از همين روست كه شركت
بزرگي مثلElectronic
Data Systems در آمريكا پس از سالها همكاري با سيسكو،
اعلامكرد قراردادي براي فروش محصولات
هواوي در اين كشور امضا كرده است.
(بنقل ازAsian
Business - Dec ۲۰۰۰)
استراتژي كليدي
هواوي حركت به سوي بازارهاي خارجي است و يكي از نقاط مهم اين
راهبرد، فروختن تجهيزات ارزانقيمت مربوط به شبكههاي تلفن همراه بر اساس استاندارد
ارزانقيمتي به نام
450CDMA است.
هواوي تاكنون موفق شده است ادوات شبكهاي از اين
نوع را در پرتغال، روسيه و بلاروس و چند كشور ديگر بفروشد. البته حداقل تا ده سال
آينده بازار اصلي محصولات
هواوي همچنان كشور چين خواهد بود. در آنجا مشتريان بزرگي
مثل شركت مخابراتي چاينا همراه، چاينا تلهكوم، بزرگترين فرصتها را براي نصب و
برپاكردن محصولات
هواوي فراهم ميكنند.
همين پارسال
هواوي طي قراردادي تجهيزات اصلي براي راهاندازي بيش از دو ميليون خط
DSL
را به شركت چاينا تلهكوم فروخت. اين درحالي است كه طبق برآوردهاي شركت پژوهشي
IDC طي چهار سال گذشته تعداد مشتركين خطوط
DSLدر چين چهاربرابر شده و از ۸ ميليون
مشترك فراتر رفته است. اين به معني آن است كه
هواوي توانايي تأمين دستكم يك چهارم
نياز شركتهاي مخابراتي چين به تجهيزات
DSLرا دارد.
از ديد منتقدان طرفدار
هواوي خصوصا در چين، يكي از ريشههاي اصلي مطرح شدن چنين
شكايتي از سوي سيسكو ميتواند اتحاد استراتژيك ميان سه كام و
هواوي باشد. اتحادي
كه به واسطه حضور ديرينه سه كام در بازار آمريكا و ديگر كشورهاي دنيا ميتواند بستر
بسيار مناسب و نيرومندي را براي تزريق محصولات
هواوي در اين بازارها فراهم آورد.
همين تهديد، از ديدگاه اين منتقدين، سيسكو را برآن داشته است كه خيلي زودتر از
اينكه
هواوي بتواند به عنوان يك رقيب جدي براي سيسكو مطرح شود، دامنه كسبوكارش
را محدود كند و اين نمونه بارزي از انحصارطلبي اقتصادي آمريكاييان است.
به هرحال حقيقت ماجرا هرچه بود، نكته مهم اين است كه اكنون اين ماجرا خاتمه يافته
است. در انتهاي ماه جولاي امسال، سيسكو طي انتشار بيانيهاي اعلام كرد كه با
مسوولان
هواوي بر سر نحوه فرونشاندن اين دعوي به توافق رسيده است.
هواوي پذيرفته
بود كه اينترفيس Command-line نرمافزار خود، دفترچه راهنماي محصولات، شكلوقيافه
صفحات Help نرمافزار و قسمتهايي از سورس كد نرمافزار را تغيير دهد تا رضايت
سيسكو حاصل شود. در مقابل سيسكو نيز پس از بيست ماه كشمكش، از پيگيري شكايت خود
صرفنظر كرد.
|
Sun
Tzu جنگجوي قديمي چين
نويسنده كتاب هنر جنگيدن
|
اژدهاي جنگجو
صدا بزنيد: هوويي! بيش از ۲۲ هزار نفر جوابتان خواهند داد:
هوراا!
اينان مردان و زناني هستند كه در صفوف لشگريان ارتش
هواوي خدمت ميكنند. شايد براي
آقاي زنگفي فرقي نميكند. بالاخره اينهم نوعي جنگ است. يك جنگ اقتصادي در حوزه
صنايع پيشرفته كه قواعد و قوانين خاص خودش را دارد. صنعتIT صنعتي باز و آشكار است
كه فرمولها و قواعد كاميابي در آن چندان پنهان نيست. هركس ميتواند به قوانين اين
بازي دسترسي داشته باشد و آن را بهكارببندد و شانس خود را بيازمايد.
بعضي البته در اين ميان كميهم از قواعد نه چندان عادلانه را چاشني بازي خود
ميكنند. كپيبرداري از مدلهاي موفق آمريكايي، آنهم بدون آگاهي و يا رضايت آنان،
شايد يكي از اين قواعد باشد. بههرحال عرصه رقابتهاي اقتصادي بهخصوص در سطوح
بالاي آن با خشونتهاي اقتصادي نيز توام است و گاه به نزاعهاي تندي مانند دعواي
سيسكو و
هواوي ميانجامد. اما يك قاعده مهم در اين بازي آن است كه رضايت مشتري و
توسعه فناوري همه جا بايد ملاك اصلي فعاليت باشد و اين از اصول غيرقابل حذف در
اقتصاد نوين جهاني است.
سان تسو (
Sun Tzu) جنگجو و نويسنده معروف چيني كه هنوز هم آموزههاي جنگي او در
سراسر دنيا مورد توجه خاص و عام است، ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح در كتاب مشهور خود،
به نام هنر جنگ نوشته بود:
"بهترين شكل پيروزي بر دشمن آن است كه بتواني تمام سرزمين او
را بدون صدمه زدن و سالم فتح كني نه اينكه آن را ويران و نابود كني."
كسي چه ميداند؟ ولي شايد مديران
هواوي همين آموزه سان تسو را الگوي خود
قراردادهاند و اينك در پي تسخير گامبهگام عرصههايي هستند كه رقباي آمريكايي،
چندين سال بر آنها حكمراني كردهاند. آنان ميدانند چگونه با توليد محصولات ارزان
قيمت ولي با كيفيت خوب، اين سنگرها را فتح كنند بدون اينكه آسيبي به منافع مشتريان
صنعت آيتي برسانند و يا پويايي و رشد اين صنعت را خدشه داركنند.
منابع اصلي اطلاعات در نوشتار فوق آقاي صالحي و بهروز نوعي پور بودند و بنظر مي آيد
كه حداكثر در سال 1384 نوشته شده كه بدين وسيله
از ايشان تشكر مينمايم.
نويسنده مقاله: مدير سايت
اين اطلاعيه از طرف
هواوي براي ايرانيان
صادر شده است:
شرکت
Huaweiپيشرو در ارائه ي
راهکارهاي مخابراتي در دنيا است که در بيش از 140 کشور جهان و با بيش
از 100.000 پرسنل به منظور ارائه خدمات سريع به مشتريان فعاليت مي کند.
شايان ذکر است که محصولات و فناوري هاي ما مورد استفاده ي بيش از 45
اپراتور از 50 اپراتور بنام دنيا و همچنين يک سوم از جمعيت جهان است.
همانطور که مي دانيد شرکت
Huawei برنده اصلي مناقصه ي پروژه ي اپراتور
سوم (تامين تلکام) در ايران شده است که يکي از بزرگترين پروژه هاي
مخابرات در سراسر جهان است.
شرکت
Huawei در حال حاضر به دنبال استخدام بيش از 800 نفر پرسنل جديد
در زمينه مهندسي است و بدين وسيله از تمامي دانشجويان و فارغ التحصيلان
موسه آموزشي كاريار ارقام دعوت مي کنيم تا در صورت تمايل و احراز شرايط
، همکاري ارزشمندي را براي موفقيت هاي شغلي زير با ما آغاز نمايند. ما
به پرورش سرمايه ي انساني سازمان خود اعتقاد داريم تا بتوانند نهال
استعدادشان را به ثمر بنشانند و نقش اصلي را در موفقيت سازمان داشته
باشند.
از تمامي افراد علاقمند كه فارغ التحصيل هر يك از گرايشهاي مهندسي برق
(مخابرات، قدرت و الكترونيك) ويا مهندسي كامپيوتر( نرم افزار و سخت
افزار) مي باشند دعوت مي شود، رزومه انگليسي خود را به آدرس
CDigit.Recruitment@huawei.com ارسال نمايند. |
|