يك تراژدي ناگوار براي باتري هاي همراه و بعبارتي :
بدترين
كاري كه ميتوان با يك باتري پاور بانكي انجام داد چيست؟
تصور كنيد كه يك باتري درجه يك پاوربانكي را با وسواس و هزينه و صرف وقت زياد
تهيه كرده ايد و با يك حساب سر انگشتي هفته اي يكبار پر و خالي شدن، اميد داريد كه
طي سي سال، بعنوان يك فرشته نجات، بهمراه هم با صلح و صفا زندگي كنيد، اما با اولين
يا چندمين بار استفاده از باتري رويايي تان، و در يك لحظه غفلت، ناگهان از اين شير
خفته، لاشه بيجان و رمقي روي دستتان ميماند و از آن بدتر، بوي تعفن انگيزش آنچنان است
كه حس كنجكاوي همسايه تان را هم بر مي انگيزد! تا بدانجا كه ناچاريد مخفيانه و دور
از چشم سازمان هاي خفظ محيط زيستي، شبانه و با يك حركت ضربتي راس ساعت 9 به
نزديكترين زباله دان شهرداري بيندازيدش!
اتفاقاتي كه ميتواند باعث اين درام سوزناك شود شايد يكي از موارد ذيل باشد:
وارد
آمدن خشونت هاي فيزيكي! از قبيل سوراخ شدن، شكسته و يا له شدن، ضربه خوردن ...
چراكه تمامي سطح كل ورقه هاي تشكيل دهنده با روش بسيار پيشرفته اي كاملا با
يك ضخامت و استحكام صيقل داده و بهم چسبانيده شده، با وارد آمدن كوچكترين
فشار فيزيكي و نازك شدن حتي نقطه اي در اين ورقه طومار مانند، سطح فيزيكي باتري
در آن نقطه
دچار عدم تعادل شده و توزيع يون و الكترون آزاد در تمامي مناطق
از حالت يكدست و يكپارچگي در آمده و مثل يك لامپ داغ كه يك قطره آب سرد روي
آن بچكد، در نتيجه تعادل حرارتي حاكم بر كل محيط در آن نقطه بهم خورده و ميتركد،
باتري هم در همان نقطه سوراخ و يا منفجر خواهد شد.
اعمال تزريقات ولتاژ بالا! مثلا اگر جهت شارژ كردن، آنرا اشتباها به آداپتور 12 ولتي وصل كنيد يا مستقيما به باتري
خودرو متصل نماييد، باعث تركيدن آن خواهيد شد (ابتدا داغ شده و سپس
ميتركد). و اي بسا كه شارژر ارزان قيمتتان در خروجي بجاي 5 ولت، برق 220
ولتي تحويل داده باشد...!
بي احتياطي هاي
مربوط به اتصال كوتاه!
چنانكه سيم رابط تان فرسوده شده و درست سر اتصال
ورودي يا خروجي آن لخت شده باشد اين توانايي وجود دارد كه سيم مثبت به منفي بهم
بچسبند و در مسالمت ترين حالت آن، بدون
آنكه متوجه شويد بمثابه يك دندان سالمي كه فندوقي شكسته باشد، بخشي از
صفحات داخلي باتري را خراب كرده و دير يا زود كل باتري را دچار پيري زود رس خواهد شد.
عمليات
مهندسي اتصال معكوس به شارژر!
به اين معني كه هنگام شارژ گرفتن از شارژ، بجاي آنكه سر مثبت را به خروجي مثبت شارژر وصل كنيد، سر
منفي را وصل كرده و برعكس. معمولا باتري معصومانه داغ شده اما بدون اينكه
بتركد مظلومانه از بين خواهد رفت (البته اگر در ورودي، مدار محافظ نداشته باشد
اين اتفاق مي افتد) و احنمالا مواد داخل آن نيز به بيرون نشت
خواهد كرد.
پر
كردن يك باتري مشكوك و تحت تعقيب!
باتري هاي خراب از نظر اهمي بر دوگونه اند يا اتصال كوتاه (صفر)، و يا باز
(بي نهايت) ميباشند.
اگر باتري خرابي كه باز و بينهايت باشد به پاور بانك وصل كنيد اتفاقي نمي افتد فقط
هيچگاه شارژ نخواهد شد. اما اگر باتري كه حالت اتصال كوتاه دارد به پاوربانك وصل
شود مثل يك تكه سيم ميماند كه دو سر باتري پاوربانك تان را بهم اتصالي داده باشد و
...
در ضمن باتري خراب بعضا يا باد كرده و يا سولفاته و داراي بوي بد ميباشند. اما اين
بدان معنا نيست كه حتما علائمي داشته باشد و ممكن است ظاهرا كاملا سالم بنظر
بيايند.
نكته ديگر اينكه ممكن است كه اصلا باتري كاملا سالم ئ بي نقص باشد اما مدار داخلي
گوشي يا وسيله شما دچار مشكل باشد مثلا پايانه ميكرو يو اس بي آن دچار اتصالي شده
باشد و يا سيم رابط پاوربانك شما دچار پوسيدگي شده باشد. و اي بسا آي سي شارژر گوشي
شما خراب شده باشد.
موارد فوق تماما به بيرون باتري پاوربانك تان مربوط شده و بنابر اين و بطور كلي
هرگاه ميخواهيد يك باتري را توسط پاوربانك تان پر كنيد حرارت بدنه آنرا نيز در نظر
داشته باشيد كه داغ نكند و اگر داغ كرد (حداكثر گرماي قابل قبول بين 40 تابيش از 45
درجه است)، مطمئن باشيد كه اوضاع روبراه نيست و مشكل
غير متعارفي در مسير شارژ ايجاد شده است آنرا از رابط جدا كرده و مشكل را پيدا
نماييد.
نكته!
1- پاوربانك هاي داراي محافظ اتصال كوتاه يا محدود
كننده جريان خروجي در اين وضعيت ها كه قرار ميگيرند ارزش خود را نشان ميدهند. بروز
وضعيت فوق بمانند راننده اي ميماند كه صاحب خودروي كاملا ايمن بوده و نيز قواعد
رانندگي را بخوبي رعايت ميكند اما آيا از بي احتياطي رانندگان ديگر ميتواند در امان
بماند!
2- اگر پاور بانك شما داراي چند خروجي بود: يك آمپري
و بيشتر. جهت پر كردن وسايلتان سعي كنيد از همان يك آمپري استفاده كنيد و حتي اگر
زمان شارژ بيشتري را طلب كند؛ چراكه مطمئن باشيد براي هر دو اين انتخاب بهتر است!
قرار
دادن در كنار شوفاژ يا منابع حرارتي!
حرارت اصولا بيش از سرما به لوازم و قطعات الكترونيكي لطمه ميزند. در حالت انبار
داري حتي ممكن است سالها بتوانيد آنها را در يك فريزر نگهداريد و اتفاقي نيفتد، اما
كافيست وسيله اي مثل پاوربانك را چند ساعت در حمام افتاب 70 درجه تابستاني شهرهاي جنوب
آنهم زير شيشه عقب خورو قرار دهيد، اي بسا خود بخود آتش بگيرد...
چراكه محيط داخل باتري ليتيمي يك محيط فعال يوني و شيميايي بوده و حرارت بشدت در
ساختار آن تاثير گذار ميباشد و ميتواند اثرات تخريبي در ساختار كلي آن ايجاد كرده،
باتري را از بين ببرد.
هيچگونه از انواع
باتري ها را هرگز در دماي بيش از 45 درجه قرار ندهيد!
افتادن
پاوربانك در آب و پايان داستان!
رطوبت محيط البته براي دستگاه هاي الكترونيكي نامطلوب است و در دفترچه هاي راهنما
بين 85 تا 95 درصد را حداكثر مجاز معرفي ميكنند. چرا كه وقتي به صد درصد ميرسد
ميتواند اين رطوبت ايجاد اتصال كوتاه در مدارات داخلي (برد) كرده (قبلا نيز در مورد
اتصال كوتاه توضيح داديم) و دستگاه آسيب ببيند.
اما
در مورد پاوربانك وجود اتصال كوتاه ميتواند فاجعه بار باشد چراكه نه تنها مدارات
محافظ آنرا از كار مياندازد بلكه رطوبت بيش از حد (بدترين حالت افتادن در آب) خروجي
ها را بهم اتصالي داده و كل باتري بيكباره ميخواهد كه از آن دوسر تخليه شود و
آنچنان داغ خواهد شد كه اگر ظرف آب كوچك باشد آب بسرعت گرم و داغ خواهد شد.
در اين حالت
چه بايد كرد؟
اگر باتري شما براي خروجي داراي كليد خاموش روشن باشد، مشكل چنداني نخواهيد داشت.
اگر روشن بوده سريعا خاموش كرده و سپس با پارچه نخي بخصوص پايانه هاي خروجي
را و داخل آنرا بخوبي خشك كنيد و آنرا توسط حرارت ملايم سشوار (و يا
يكي دو روز زير تابش ملايم آفتاب) قرار دهيد تا داخل باتري و مدارات الكترونيكي آن
كاملا خشك شده سپس از آن استفاده نماييد.
حتي يك
باتري پاور بانك درجه يك و استاندار، اگر بدرستي از آن استفاده و يا مواظبت نشود و
يا
طبق قاعده پر و خالي نشود، عمر چنداني نخواهد داشت و بزودي از بين خواهد رفت. |
پرش به بالاي صفحه
|