الكتريكي صداي در حد كفايت
توليد ميكند. البته نه براي پخش صداي انسان بلكه براي بوق و هشدار.
تحولات الكترونيكي كه بلندگو هاي استريو در حالت بخشيدن به صدا طي كردند را به
اختصار ذكر
كرديم اما تحولات در نوع بسته بندي اين مجموعه:
هميشه اين مجموعه شامل دو بلندگوي پخش صدا در چپ و راست و يك دستگاه تقويت كننده
(آمپلي فاير) و تنظيم كننده (ولوم و پتانسومتر و ورودي ها و خروجي ها و راديو و ضبط
صوت)
الكترونيگي در وسط بود و براي اينكه صدا از حالت دو
صدايي (استريو) بيرون نيايد هيچگاه از سه واحد بلندگو استفاده نميشد، چون با حضور
بلندگوي مشترك، حاصل كار، تك صدا
(منو) بنظر ميامد و كل مجموعه از ارزش مي افتاد.
اما
نحوه ضبط و پخش موسيقي نيز بدين گونه بود كه بشكلي صدا برداري شود كه شنونده خود را در
ميان جمع اركستر حس كند و دقيقا تلاش ميشد كه اين تعادل حفظ شود. مثلا اگر 4 نفر
همزمان ويلن ميزدند دو نفر چپ و دو نفر راست و اگر 5 نفر، نفر پنجم وسط . ولي بعضي ادوات تك
مثل تنبك كه معمولا يك نفره هست را سمت چپ و حتما يكي ديگر از تك ها مثل ني را در
سمت راست
قرار ميدادند. و خواننده نيز كاملا در وسط قرار ميگرفت و در مجموع صدا برداري
سه بعدي ميشد. بهرحال توازن حجم صدا در دو طرف حتما حفظ ميشد.
اما بتدريج متوجه شدند كه ميتوان موسيقي هايي را كه در قديم بطور تك صدا(تك ميكرفن) ضبط شده
بود، بگونه اي خاص بازسازي و دو صدايي (استريونما) كرد و عملا توسط فيلترهايي صداهاي بم را از صداهاي زير
جدا نموده و هركدام را به يك طرف منتقل ميكردند و بدين گونه احساس استريو بودن
بشنونده دست ميداد .
در ادامه متوجه شدند حتي ميشود كلا يك بلندگوي
كاملا پرقدرت را جهت |