آيا اين امكان وجود دارد كه رسما
كالاي يك نشان تجاري زير قيمت تعريف شده ببازار ارائه شود؟
در بازار و تجارت يك قانون وجود دارد و آن اينست كه اگر محصولي بهردليل دو قيمته
شده آن محصول ديگر فروش موفق خود را نخواهد داشت!
و بهمين دليل است كه توليد كننده تا آنجا كه امكان داشته باشد تلاش ميكند تا قيمت
اعلام شده را دستكاري نكند البته گرانتر شدن تحت شرايط تورم و ارزاني بخاطر ركود،
علتي قابل فهم داشته و چندان لطمه اي را ايجاد نميكند اما ناموجه بودن نوسان قيمت
است كه بايد از آن پرهيز كرد.
حراج هاي واقعي (و البته نه پنج الي ده درصدي!) يكي از ابزارهاي رها شدن از شر تتمه انبار ميباشد و تغيير شرايط مثل تغييرات
فصلي براي پوشاك يا جهش سيستم جديد در ادوات آي اتي و قديمي شدن يكباره سيستم هاي موجود
نيز دليلي موجه براي ارزاني ناگهاني يك كالا با نشاني معتيبر و اصل ميباشد.
همچنين
شاهد اشكال ديگر ارزاني نيز هستيم كه از جانب شركت توليد كننده اصلي ميشود!
يكي از اصلي ترين دليل ارزان شدن يك كالا توسط سازنده اصلي پايان مرحله اولين سري
توليد و شروع سري جديد ميباشد و چون بخش عظيمي از هزينه هاي اوليه حاصل شده
بنابراين قادر خواهد بود سري هاي بعدي را ارزانتر توليد كند. اما نكته بسيار مهم اينست كه
اولا اين كاهش قيمت اطلاع رساني شده و نميشود كه
بي سرو صدا قيمت كالا افت كند و در ثاني كاهش قيمت در سري دوم ببعد در حد
پنج الي ده درصد ميباشد (در حاليكه براي توليد كنندگان كالاي تقلبي وبيش از سي
درصد ارزانتر تمام ميشود و براي اينكه بتوانند بيشترين فروش را داشته باشند اين
كاهش را رعايت ميكنند).. و همين موارد اختلاف قيمت ميتواند علامتي روشن براي شناخت
كالاهاي تقلبي از كالاي اصلي باشد.
يكي
ديگر از موارد دو قيمته بودن يك كالا توسط سازنده اصلي اينستكه اغلب شركت هاي نوپا و داراي ادعا، براي نشان دادن توان توليد و
كيفيت محصولات برترشان كه مدعي رقابت با ديگر شركت هاي مطرح بوده اقدام بتوليد يك
كالا با امكانات فوق العاده در حد اين شركت هاي مطرح كرده و به اين ترتيب محصول جديدش را ميتواند در كنار
محصول رقيب در ويترين مغازه ها جاي دهد. اما از آنجا كه قيمت اين محصول نسبت بديگر
محصولاتشان بيش از حد متعارف بقيه تمام ميشود و بنا سياست تعريف شده شان قصد جذب مشترياني
با قدرت خريدشان در سطحي متوسط و پائين را دارند و براي اينكه آنها را از دست ندهند همان كالا
را با مشخصه هاي كمي ضعيفتر ولي با همان مارك و شكل و شمايل توليد ميكند. تا بدليل
مشابهت آن با مدل اصلي، تهيه آن براي افراد با قدرت خريد كمترايجاد انگيزه
كند.
من باب مثال شركتي مثل لنوو كه تلاش ميكند خود را در كنار سامسونگ و هواوي قرار
داده و با آنها رقابت كند دست به چنين كاري ميزند و يك مدل از گوشي هاي كاملا پرقدرت و جذاب را
همپايه محصول پرفروش مطرح مثلا سامسونگ توليد كرده و در همان حال مدلي با مشخصه هاي كمي
ضعيف تر را نيز در كنارش قرار ميدهد تا هر دو مشتري را بتواند جذب كالاي خود كند
(در اين سايت و در بخش گوشي هاي لنوو به دو تا از اين دست كالاي لنوو اشاره شده).
مدل
k30 يك نمونه از اين دست است كه در مدل
گرانتر ميبينيم درج شده مثلا K30-t
ولي در مدل ارزان درج شده K30-w
اما هر دو محصول با نام K30 مشهور ميباشد نه پسوند
آن، و w يا t
حدود سي درصد اختلاف قيمت دارد به همين سادگي!
در عكس فوق مشاهده ميكنيم كه K30-w
در سه رنگ توليد شده در حاليكه نوع اصلي آن K30-t
فقط برنگ ليمويي توليد شده است!
شركت هاي توليدكننده تبلت مثل پيپو يا هيونداي و ديگر نشان ها نيز از اين روش
استفاده ميگنند و با حذف مثلا بلوتوث يا كم كردن قدرت پردازنده يا دوربين (فقط يكي دو
مورد نبايد بيشتر شود تا كاهشي در حد 20 الي 30 درصد ايجاد شود) مشتريان با قدرت
خريد پائين تر را نيز براي محصولاتشان حفظ ميكنند..
مشاهده ميكنيد كه خريد كردن واقعا كاري هوشمندانه است و بسادگي نبايد باوركنيم كه
فروشنده اي كه جنس ارزان ميفروشد ارزان فروش و منصف است بلكه از قبل و از منابع
مختلف نسبت به كالا و مدلي كه قصد تهيه آنرا داريم ميبايست اطلاعات كافي داشته
باشيم.
با توضيحات فوق مشخص شد كه حتي كالاهاي مشابه و توليد شده از جانب شركت هاي مطرح و
داراي عنوان معتبر از 5 الي 50 درصد هم ميتواند اختلاف قيمت داشته باشد اما با
دلائلي روشن و اعلام شده از جانب آنها.
بنابراين اگر در بازار از يك كالا و يك نشان تجاري دو قيمت مشاهده كرديم بر اين
باور نباشيم كه نوع گرانتر فروشنده گران فروش داشته و نوع ارزانتر فروشنده اي منصف
بلكه بيشتر بدنبال دليل اصلي دو قيمتي بودن آن باشيم و از ساده پنداري بپرهيزيم. |
اجناس
تعميري بهمراه اجناس آكبند كارخانه اي با تخفيف فوق العاده!؟
در بازار چين مشاهده ميشود كه محصولاتي هستند كه تعميري بوده و حاصل مرجوعي از طرف
مشتري اول ميباشد و پس از تعمير و جمع آوري آنها، فروشنده بشرط
آنكه مثلا 30 درصد تعميري را بهمراه نوع آكبند كارخانه اي از او بخرند حاضر بمعامله
و تخفيف هاي غير متعارف ميشود (از سي تا پنجاه درصد نسبت به كارخانه!). كه باعث قيمت تمام شده
بسيار كمتري براي خريدار شده و در كشورش بسادگي ميتواند خود را
ارزان فروش چلوه دهد (مثل ايرانسل و همراه اول)!
كالاي تقلبي داراي چه علايم قابل
تشخيص ميباشند؟
همانطور كه مشروحا توضيح داده شد اينگونه كالاها تا جائيكه ممكن است شبيه سازي شده
با كالاي اصلي است اما از آنجا كه از كارخانه اصلي خارج نشده قطعا داراي علامت هائي
خواهد بود كه ميتوانيد با درايت آنها را پيدا كنيد.
مهمترين علامت آن جعبه و كارتن و موارد چاپي است چراكه براي كپي برداري از روي
نمونه اصلي كارتن و برچسب ها و ساير موارد چاپي يك كارخانه مهم مثل هواوي و سامسونگ
و يا هر كارخانه مثل لوازم آرايشي نيوآ ... اينها داراي سيستم هاي چاپ بسيار
پيشرفته و مجهزي هستند كه با يك نگاه كارشناسي ميتوانيد تفاوت هر چاپ ديگري را نسبت
به چاپ اصلي تشخيص دهيد.
نوع رنگي كه كارخانه اصلي بكار ميبرد جهت رنگ آميزي هاي بدنه و
قوطي و غيره محال است
كه در جاي ديگر و با تجهيزات ديگر بتوان دقيقا همان رنگ را تهيه كرد و نيز اندازه
هاي محصول حتما در حد دهم ميلي متر متفاوت خواهد بود. توضيح آنكه هنگام ساخت رنگ
شما رنگي را در اختيار داريد كه هنگام خشك شدن كاملا متفاوت است و عواملي مثل نوع
كاغد و فلز و غيره نيز ميتواند در تغييرات آن موثر باشد حتي درجه حرارت محيطي نيز
ايجاد تفاوت در استحكام رنگ ميكند و بهمين دليل ساخت يك رنگ مشابه در چاپ در شرايط
متفاوت بسيار ناممكن بنظر ميايد
همچنين وضوح قلم (فونت) و حروف بكار رفته كه ميئوان
با ذره بين آنها را بسادگي مشاهده كرد در چاپ هاي غير اصلي زير ذره بين پيوستگي در
حروف (كاراكترها) را بطور كامل مشاهده نميكنيد.
جعبه و كارتن نيز نوع ساخت آنها كاملا متفاوت ميباشد
جعبه هاي اصلي داراي لبه ها و محل تا شدگي كاملا تعريف شده بوده و در حاليكه در نوع
بدل لبه ها گرد و انحنا دار ميباشد.
لوازم و قطعات يدكي خودرو نيز از آلياژ بكار رفته و
پليسه هاي قالب آن و حتي همان
موارد چاپ سريال نامبر و رنگ قوطي... همگي با ديد كارشناسي بسادگي قابل تشخيص
ميباشد.
هنگام خريد نيز فروشنده سختگيري نكرده و با شما سر قيمت بخوبي همراهي ميكند چراكه
استفاده اي بيش از حد متعارف براي اينگونه كالاها در نظر گرفته شده است.
استوك در لاتين
مترادف با موجودي انبار بوده و در سايت هاي خارجي ميبينيد كه در كنار
معرفي كالا، مقدار استوك آن ذكر شده اما در ايران معادل كالاي ريجت
شده (از رده خارج ونقطه مقابل اپرو) ميباشد و كشورهاي جهان سومي بيشتر بمعناي دست دوم
يا تعميري تعبير ميشود. و اين نوع تلقي عامدا از جانب فروشندگان اجناس ريجت شده
دامن زده ميشود. اما بهرحال با ذكر مفاهيم مربوطه و در اين نوشتار ما نيز بجاي ريجت لفظ استوك را
براي ايتنگونه كالاها بكار ميبريم.
گاهي در فرايند توليد مواردي ناخواسته پيش ميايد مثلا معلوم ميشود كه يكي از
قطعات بكاررفته نامرغوب و فاقد استاندارد لازمه ميباشد و يا بهرحال در مرحله
كنترل كيفيت كل يك فراوده فاقد استاندارد هاي مورد نظر ميباشد. افرادي كه در امر توليد تجربه
دارند بخوبي ميدانند بعضي محصولات بدلايلي بسيار جزئي آنگونه كه بايد كار نميكند و
يا عملكرد آن تحت شرايط خاص مثل بقيه دستگاه ها نيست و اگر يك متخصص بخواهد عيب
يابي كند ممكن است بعد از چندين ساعت تلاش كارشناسي متوجه شود كه قطعه بسيار كوچكي اشتباها
آنطور كه بايد مونتاژ نشده اما اين عيب يابي بسيار وقت گير و غير قابل توجيه در روش
توليد انبوه است. و يا اينكه ايرادي كلي تر داشته كه عملا دستگاه بشكل نامطوب كار
كرده اما و از آنجا كه محصول روند كلي
توليد را طي كرده و امكان جداسازي آن قطعه و يا بازنگري و يافتن دليل غير استاندار
بودن آن محصول نميباشد و فروش آن (و حتي بخش- پارت توليد شده) به اعتبار شركت ميتواند آسيب وارد
كند چراكه محصولات او دائما تحت بارزسي ايزو ها و استاندارد هاي مختلف در نقاط
مختلف دنيا قرار ميگيرد. بنابراين از آنجا كه شركت مايل نيست بدليل اين مشكل جزئي
كل محصول را آسياب كرده و معدوم نمايد، آنها را تحت عنوان استوك ببازار روانه ميكنند و عمدا نيز حتي ممكن است لطمه اي
فيزيكي مثل خش روي بدنه محصول و يا پارگي كارتن (حتي تحويل بدون كارتن) و غيره در
آن ايجاد نمايند كه خريدار و يا سازمان هاي ناظر بر محصولات او بتوانند تشخيص دهند كالاي مزبور فاقد استاندار متداول آن
شركت بوده و يا حتي ممكن است دست دوم باشند.
ظهور
مشكلات در كالا بعد از فرايند توليد امري نسبتا عادي است حتما شنيده ايد كه
من باب مثال در ارتباط با خودروها مواردي بوده كه ممكن است توليدكننده حتي اگر آنها
را هم
فروخته و در كشورهاي مختلف بدست مشتري رسانيده باشد اما پس از گزارشاني كه بدست
آنها رسيده تك تك آنها را توسط نمايندگي هايش فراخواني
كرده و مثلا موتور يا بخش معيوب را با نوع استاندار تعويض كرده و يا غرامت پرداخته
است.
همين چندي پيش بود كه مشخص شد اتوبوس هاي مسافري اسكازينا اشكالي كه دارد اينست كه
بعد از وقوع تصادف بيكباره دچار حريق شده و امكان نجات مسافر در آن نيست كه البته
ايران (شركت مونتاژ كننده ايراني) مقصر اعلام شد چراكه اسكازينا اعلام كرد ايران تغييراتي در بدنه و كاربري آن
ايجاد كرده كه اين اتفاق مي افتد ولي در ديگر كشور ها چنين آتش سوزي بوجود نميايد.
در يكي از تجاربمان مشاهده شد (آنزمان كه دستگاه اكوكارديوگراف با امواج ماوراء
صوتي بتازگي طراحي و توليد شده بود) يك شركت واردكننده تعدادي از آنها را خريداري كرده و به
بيمارستان ها فروخته بودند شركت سازنده متوجه غير استاندارد بودن يك سري از آي سي
هاي بسيار معتبر نصب شده در همه بردها شده و ناچار با اعزام كارشناسانش بكشورهاي خريدار، تك تك آي سي ها را در بردها تعويض
نمودند.(ببينيد قيمت دستگاه چقدر بالا بوده كه براي شركت توليدكننده رفع اشكال آن
با اين روش مقرون بصرفه بوده)
بنابراين ميبينيم كه اگر دستگاه توليد شده ارزش بازسازي داشته باشد بهر زحمت و
هزينه، رفع اشكال ميشود و در غير اينصورت كلا آنرا با عنوان استوك و مزايده روانه
بازار ميكنند و ظاهر آنرا نيز بطور عمد (و از جانب كارخانه) غير استاندارد و يا دست
دو يا تعميري جلوه ميدهند تا براي مشتري اين امر محرز شود، ولي مابقي داستان بستگي به مهارت فروشنده دارد كه
كالاي استوك و از رده خارح را چگونه رنگ كرده و بعنوان كالاي اصل و در لواي يك فروشنده منصف
بمشتري عرضه نمايد!
در يكي از سايت هاي ايراني داستان عجيبي در ارتباط با كالاي استوك مشاهده كرديم!
بد نيست شما هم در جريان كشفيات جديد باشيد!
بانه استوك
كالاي استوك درواقع كالاي تقلبي نيست بلكه كالاي فاقد استاندارد از جانب شركت توليد
كننده ميباشد و حتما علايمي فيزيكي و محرز جهت شناسائي بعنوان استوك و خارج از رده
بودن ميبايست در
آن ايجاد شده تا مشتري با علم به غير استاندارد بودن، آنرا از فروشنده خريداري
نمايد. بنابراين هنگام خريد كالاي نسبتا ارزان قيمت اينگونه علايم را ناديده نگيريد. |
آسيب هاي ناخواسته در كالاهاي
آكبند و اصلي؟
هنگام ترخيص كالا از گمرك و در روند مسافرت طولاني كالا از مبدا تا در
دستان شما هيچ بعيد نيست كه كارتن يا جعبه مقوائي صدمه ديده آبخورده و يا پاره شود
(ماموران خشن و بي مسئوليت گمرك بسياري موارد منشاء اين نوع گرفتاري ميباشند). و
حتي ممكن است كه وارد كننده جهت تست سلامت كالا آنرا باز كرده و محصول در جريان تست
سلامت، بطور ناخواسته دچار خش خوردگي شود (هنگام خريد با فروشنده چيني قرارداد
ميشود كه مرجوعي را در طي مدت زماني محدود قبول كند و بهمين دليل وارد كننده ملزم
ميشود بمحض تحويل، بسرعت تك تك كالا را تست سلامت كرده و مجددا در كارتن قرار دهد) اما
اينها موردي بوده و نميتواند ناگهان سي درصد كالا روي شيشه اش خش بخورد! و يا كلهم
بدون
كارتن باشند!
|