ساير ادوات موسيقي در حال اجرا، ممكن است با همه تبحر و زيبايي اجراي آن
توسط رهبر اركستر و نوازنده اش، اما صداي آن بگوش نرسد! ولي توسط واحد فني
الكترونيك ميتوان اين مشكل را رفع كرد و صداي آنرا بحد نياز بلند و حتي جذاب تر از
ساير ادوات كرد.
و يا اينكه بسياري از
خوانندگان هستند كه فقط با اثرگذاري هاي الكترونيكي ميتوانند خوب برنامه اجرا كنند
و موفق باشند. با روش هاي شبيه سازي هاي الكترونيك مثل سيتي سايزر چنان با صداي
خواننده ايجاد هماهنگي ميشود كه هرگونه نارسايي صداي او را بخوبي ميپوشانند.
(همان طوريكه در قديم بعضي از افراد فقط در حمام بود كه خوب ميخواندند!)
آنطور كه اشاره شد ميبايست حالت تعادل در پخش صدا، كاملا در وسط قرار داده شود تا هر
دو بلندگو به يك ميزان حجم صدا را ارائه دهند كه براي شنونده آزار
دهنده نباشد و به اين دليل در روش دو بلندگويي، ولومي را تعبيه ميكنند تا اگر بهر
دليل اين تعادل (بالانس) وجود ندارد شما بطور دستي آنرا تنظيم كنيد. حتي ممكن است
يكي از گوش هاي شما سنگين باشد و شما اين وسيله به هر دو گوشتان يك ميزان صدا (از نظر دسي بل)
ميرسانيد.
و يا ممكن است آرايش (دكور) اتاق شما بگونه اي نباشد كه بتوانيد در وسط و بين دو
بلندگو قرار داشته باشيد و يا ضبط بد در اصل صدا ايجاد عدم تعادل كرده باشد (افراد
غير حرفه اي اغلب هنگام ضبط يك اثر نميتوانند دو طرف را به يكسان ضبط كنند) ... همه اين مشكلات با ولوم تعادل رفع
ميشود. اما در حالت سه بعدي از آنجا كه فقط يك بلندگو، 90 درصد حجم مشترك صدا را تحويل
ميدهد ديگر مشكل تعادل (بالانس) وجود ندارد و ميتوانيد آنرا هرجا كه مايليد با
كمترين حساسيت ورزيدن قرار دهيد. ولي بايد دقت كنيد كه دو بلندگوي
كوچك را كاملا با يك فاصله و زاويه مساوي از |