نكته واقعا جالب اينكه از روش هاي عجيب ديگري هم كمك گرفته شد تا به صداي بم ايجاد
شده قدرت و جذابيت بيشتري بخشيده شود. مثلا بعضا شاهد بلندگوهاي بمي هستيم كه در كف
دستگاه تقويت كننده صوتي جاسازي شده (رو به زمين!!) و با فاصله دوسانتي كه از سطح ميز دارد ارتعاشات
بم
را به سطح ميزتان منتقل ميكند و شما همان انتظار طنيني را كه مايليد از صداي بم
داشته باشيد توسط ميزكارتان حس ميكنيد! و اصل
صدا را نيز توسط يك لوله شيپوري از
داخل بدنه به بيرون و طرف شنونده منتقل ميكنند! بلندگوهاي سه تكه اي پايه دار از اين روش براي
ايجاد طنين بيشتر صداي بم استفاده ميكنند.
درحاليكه ساخت هر جعبه بلندگو استاندارد قديم، از قواعد پيچيده اي تبعيت ميكند كه در اينجا
نميتوانيم به آن بپردازيم و فقط به اشاره ميگوييم كه هزينه ساخت يك جعبه بلندگوي با
كيفيت عالي كه با قواعد و ضوابط مهندسي صدا مطابقت داشته باشد چندين برابر، از خود دستگاه الكترونيك بيشتر ميباشد و يك كالاي
بسيار ارزشمند
محسوب ميشود.
علاوه بر اين تغيير بنيادي كه ناگهان در توليد مجموعه بلندگوهاي جديد بوجود آمد تغييرات
ديگري نيز رايج شد و آن حذف تمامي پتانسيومترهايي بود كه براي تنظيمات فركانس صدا
(اصطلاحا اگولايزر) بكار ميرفت و يا حذف كامل ديگر ورودي خروجي هاي متداول سابق و
كليه سيم بندي هاي داخلي (طراحي راديوي تك موج اف ام با كانال ياب خودكار در يك بسته
كوچك) بطوريكه كل مجموعه با قيمت واقعا پايين و بسيار سبك تر و كم حجم تر از گذشته
ببازار عرضه شد. با مسامحه هايي كه در روند توليد دستگاه هاي صوتي شاهد هستيم ميتوان نتيجه گرفت:
گويي حساسيت هاي گذشته همه دور ريخته شده و كاربران ديگر دل و دماغي براي دقت
ورزيدن به اصالت صداي حاصله از بلندگويشان ندارند تا جاييكه حتي در مجموعه هاي جديد
بلندگو،
خروجي گوشي |