البته همانطور
كه قبلا هم اشاره شد پاسخ فركانسي بلندگوها هم با يكديگر متفاوت است و علي الاصول
يك بلندگو، نميتواند از 20 هرتز تا 20 كيلو هرتز را بطور كاملا خطي پاسخ دهد. اما يك
گوشي خوب و استاندارد سعي ميكند تا با روش هايي ما را حتي الامكان راضي كند.
انتظار ديگري كه بسيار مورد توجه كاربران جوانان هست علاوه بر وضوح و شفافيت
دريافت صداي يك اثر
موسيقيايي، ارتعاشات بم آن اثر است. جوانان بسيار اين
ارتعاشات را دوست دارند و از شنيدن آن لذت ميبرند. اما چنين ارتعاشاتي همانطور كه
قبلا هم گفتيم در گرو بزرگ بودن و ضخيم بودن جنس ديافراگم (مقواي دايره اي شكل)
بلندگو ميباشد. گوشي هاي رو گوشي (گوشي
هاي بزرگ كه اتصال فنر گونه آن روي سر قرار داشته و محفظه كپسول مانند آن روي گوش
ها محكم ميچسبند كه به آن "هد ست" هم ميگويند) از آنجا كه داراي محدوديت كمتري
هستند و امكان بزرگ بودن ديافراگم و سنگين بودن آهنربا را
دارند، تا حدي امكان خوبي براي تهيه ارتعاشات بم را داشته اما گوشي هاي نوع "تو
گوشي" (گوشي هاي ريز كه داخل سوراخ گوش ميرود و به آن "اين ست" هم ميگويند و
بدون اتصال فنري بند گونه، و آزاد و ول هستند)، بسيار مشكل چنين توانايي را
ارائه ميدهند چراكه ديافراگم كاغذي در اين اندازه جوابگو نيست و بناچار ديافراگمي
از جنس انواعي از ژلاتين هاي
پلاستيكي و حتي با كمك گرفتن از فلز كاملا نرم و ارتجاعي فنرگونه استفاده ميشود تا هرچه بهتر بتوانند صوت و طنين هاي
بم را تهيه كنند و بسته به اينكه تا چه حد در انجام اين منظور موفق تر باشند قيمتشان بالاتر
ميباشند. و هنگام انتخاب آنها حتما ميبايست مطمئن شويد تامين ارتعاش بم
(باس)
موسيقي در اين نوع گوشي ها، به ازاي فدا كردن كيفيت كل مجموعه آن اثر نباشد.
و تعبير دقيق تر جمله بالا اينست كه بخش زير فركانس بالا تر از 14 كيلو) اثر را هم بتواند دقيقا با صداي زير پخش كند نه اينكه
فركانس زير |